Het werk van een recruiter: netten vol vis binnenhalen of doelgericht een hengel uitgooien?

Even snel een onpersoonlijk bericht bij tientallen personen de LinkedIn-inbox inslingeren met daarin een ‘niet te missen’ vacature. Een nietszeggende lofzang over jouw kwaliteiten waarin gouden bergen worden beloofd. Het schoolvoorbeeld van recruitment! Of toch niet?

Wat is het beeld dat bij jou opkomt als je aan recruitment denkt? Zeg eens eerlijk? Is de situatie zoals hierboven geschetst wat jou betreft de waarheid als een koe of te kort door de bocht? Jij snapt natuurlijk dat wij hopen op het laatste…

Schieten met hagel & foute complimenten: niet wat wij recruitment noemen

Onpersoonlijke berichtjes vol nepcomplimenten sturen naar allerhande personen op LinkedIn. Een typisch gevalletje ‘schieten met hagel’. Geloof ons, dit is ook in de recruitmentwereld ‘not done’. Als jij denkt dat we hier bij Pacq met de voeten op het bureau en een latte macchiato in de hand even 600 mails uitsturen naar willekeurige mensen: dan heb je het mis. Wij geloven namelijk niet in schieten met hagel. Je raakt altijd wel wat, maar raak je ook wie je wilde raken?

Het recruitmentproces

Goed recruitment zit ‘m in de persoonlijke aanpak. Zo doen we dat bij Pacq:

  1. Kennismaken met de opdrachtgever
    Wie is de opdrachtgever en welk product of dienst verkoopt hij? Face-to-face (pre-corona) maken we kennis, in een gezellige omgeving en met een bakkie koffie in de hand.
  2. De jacht
    Let the games begin! We banen ons een weg door de LinkedIn-jungle op zoek naar een (echte) goede match. Hierbij leggen we alle harde (en zachte) eisen van de opdrachtgever naast potentiële matches. Een handjevol potentiële kandidaten sturen we een persoonlijk bericht.
  3. Kennismaken met de kandidaten
    Een eerste kennismaking per telefoon met maximaal vijf kandidaten. Zit er meer in? Dan is het tijd voor een ontmoeting. In een knus koffietentje (pre-corona) of tijdens een videocall.
  4. Voorstellen kandidaten & inplannen gesprekken
    Eén of twee super goede matches. We presenteren ze aan de opdrachtgever en plannen kennismakingsgesprekken in. Gas erop: geen wekenlange procedures, maar een vlotte kennismaking en op korte termijn duidelijkheid voor alle partijen.
  5. Kandidaten voorbereiden
    We gooien onze kandidaten niet zomaar in het diepe. Samen met de kandidaat bereiden we de kennismaking met de opdrachtgever uitgebreid voor. Zo komt de kandidaat goed beslagen ten ijs en ‘verdoet’ de opdrachtgever zijn tijd niet.
  6. Communicatie
    We begeleiden het proces van A tot Z. Net als een wolf bijten we ons vast en laten pas los als we zeker weten dat het goed zit.

No cure, no pay: de standaard in recruitmentland

Werken op ‘no cure, no pay’-basis is niet meer dan normaal voor recruiters. Als opdrachtgever is dit een groot voordeel. Pas als de droomkandidaat achter zijn bureau zit wordt de factuur verstuurd. Het verzekert de opdrachtgever ervan dat een recruiter zich voor de volle 100% inzet en het houdt ons als recruiters lekker scherp. Het neemt niet weg dat er voor ons als recruiters ook een nadeel aan kleeft. Want trekt die (door ons aangedragen) droomkandidaat zich ineens terug of vindt de opdrachtgever zijn match toch intern? Dan betekent dit: geen inkomsten voor ons. Is al het werk voorafgaand aan het vinden van de perfecte kandidaat niets waard wanneer de vacature toch op een andere manier wordt ingevuld? Food for thought…

Meerdere mensen voor de spreekwoordelijke kar spannen

Het gebeurt regelmatig dat een bedrijf meerdere recruiters inschakelt voor het vullen van dezelfde functie. Mooie kansenspreiding en een goede manier om de werkwijze van verschillende recruiters naar elkaar te leggen. Zeker iets voor te zeggen vanuit de kant van de opdrachtgever. Maar jij snapt dat wij er nu een mooie ‘maar’ in gaan gooien. Meerdere recruiters op één functie betekent: meerdere personen die in dezelfde vijver vissen. Ontzettend inefficiënt en een grote irritatiefactor voor potentiële kandidaten. Ook is het goed om te bedenken dat van dit groepje (hardwerkende) recruiters er straks maar één een factuur mag sturen. Hier kun je natuurlijk wat vraagtekens bij zetten. Want waarom is dit wel normaal in de recruitmentwereld en niet in andere branches? Je vraagt toch ook niet drie bakkers een gepersonaliseerde verjaardagstaart te bakken, om er vervolgens maar één af te nemen?

De recruiter: in it for the long run

Het is fijn wanneer opdrachtgevers hun verwachtingen en wensen helder hebben, voor ze bij ons aankloppen. Bij Pacq zijn we doorlopend op zoek naar langdurige samenwerkingen. Wij willen onze opdrachtgevers door en door leren kennen, zodat we de juiste ‘cultural fit’ kunnen maken. Want het koppelen van de juiste kandidaten en bedrijven geeft keer op keer een enorme kick. Het recruitmentproces doen we samen; opdrachtgever en recruiter zijn daarin complementair aan elkaar. (Net als wolven in een roedel.)

Deel deze blog